Oponthoud in Malakka

De Alcantara

De Alcantara

Op weg naar Nederlands-Indië met de Alcantara was het voor Jan van Trigt en zijn maten allerminst duidelijk waar hun reis zou eindigen. “De eerste eilandjes van ons Indië in zicht, dat doet me goed. Het einde van de reis nadert, al zal het wel niet op een van deze eilanden zijn, waar we zo hard nodig zijn“, schreef hij op 22 januari 1946.

De trein in Malakka

De trein in Malakka

Vijf dagen later, op 27 januari, ging het bataljon aan land, in Singapore: “8.00 Uur gaan we in de landingsboot (…). Na een half uur op de trein, die dicht bij de haven staat (…).

Soms uitstappen, om een zetje te geven...

Soms uitstappen, om een zetje te geven…

We gaan bergop en bergaf, soms moeten we duwen omdat het hijgende locomotiefje het niet kan hebben, dan stappen we uit en helpen een handje.

Kamp Chaah, een oud Jappenvliegveld

Kamp Chaah, een oud Jappenvliegveld

Om 17.00 uur komen we bij de wagens die ons verder zullen vervoeren naar Labis, een gehucht in het binnenland (…) We komen aan bij een verlaten vlakte, waar al een paar tenten staan, het is een oud Jappenvliegveld, (…) in de wildernis aangelegd tussen tuinen en rimboe”.

Inladen voor vertrek van kamp Chaah naar Sagil

Inladen voor vertrek van kamp Chaah naar Sagil

Zeventien dagen daarna, op 13 februari 1946, schrijft Jan: “Spullen gepakt, we gaan werkelijk moven, 30 grote trucks staan klaar om het zaakje verder de rimboe in te brengen, inderdaad Sagil. (…)

46-02-25 Volleybal Sagil Malakka 25 feb 1946

Volleyballende Stoters in Sagil, 25 februari 1946

Op de kade van Singapore

Op de kade van Singapore

Om 10.00 uur vertrokken en om 4 uur knarsten de remmen onder hoog geboomte, de rubbertuin van mijnheer Stanley. 160 Mijl van Singapore. Witte bungalows met water, douches maken we zelf wel van etensblikjes met spijkergaten”. In Malakka heeft Jan contact met de plaatselijke bevolking: “Ze zijn vriendelijk, wij dus ook. Het is het eerste contact met de echte kampongbevolking en het doet me goed deze mensen te leren kennen”. De soldaten bezoeken een kampong, waar de bevolking muziek maakt en met ze zingt en danst. Op 26 februari valt het eerste slachtoffer van het bataljon. Soldaat Hazebroek van de 3e compagnie overlijdt in Malakka-stad, niet bij krijgshandelingen, maar aan z’n blindedarm. Op 7 maart 1946 schrijft Jan: “Weer geruchten over moven en het gaat door ook. We vertrekken dezelfde dag nog met 100 drietonners. (…) komen aan (…) in Singapore, maar gaan door naar de kade, waar de schuit volgens zeggen al ligt. Het blijkt niet zo te zijn en we vlijen ons neer op de stenen van de kade”.

De Thedens aan de kade in Singapore, 8 maart 1946

De Thedens aan de kade in Singapore, 8 maart 1946

Op 9 maart vertrekken er zo’n 600 man met de ‘Thedens’ naar onbekende bestemming.

L.S.T. 3022 op weg van Singapore naar Manado (Celebes), 13 maart 1946, zicht op het achterschip

L.S.T. 3022 op weg van Singapore naar Manado (Celebes), 13 maart 1946

Twee dagen later volgden de resterende ca. 200 man, met de LST (landing ship tank) 3022 en voorraaden voedsel, munitie, materieel en voertuigen. Jan schrijft: “We varen tegen de kade op als we de haven uit gaan (…). Voor de haven blijven we liggen om stookolie in te nemen en dan gaan we verder. Waarheen?”.

Grote afstanden

Grote afstanden

De onzekerheid over de bestemming was niet kleiner geworden in de 43 dagen die het bataljon in Malakka doorbracht. Spoedig zou echter blijken, dat 8 RS verspreid zou worden over verschillende bestemmingen in een zeer groot gebied, de ‘Grote Oost’: Manado en Gorontalo op Celebes, de eilanden Morotai en Halmaheira en de kustplaatsen Hollandia, Sarmi, Merauke, Sorong en Manokwari op het eilend Nieuw-Guinea. Het oponthoud in Malakka werd gebruikt voor oefeningen onder tropische omstandigheden en de omvorming van 8 RS tot een gevechtsbataljon. Kort voor vertrek ontvingen ze nieuwe wapens, verbindings- en transportmaterieel.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s