Railjeeps

Een ongepantserde railjeep

Een ongepantserde railjeep

Op 14 september 1947 noteerde Jan van Trigt in zijn dagboek: “De 11e is bij een patrouille over de weg op de railjeep vuur ontvangen, waardoor P. v.d. Berg van de Ostcie* in zijn rechterarm werd geraakt. Hij is zwaar gewond, misschien moet de arm er wel af”. En even verder, op dezelfde datum: “Laurens de Graaf van de Ostcie werd, op dezelfde railjeep aangeschoten (…). Het schot kwam in zijn achterhoofd. Zwaar gewond is hij naar Praboemoelih overgebracht, waar hij om een uur is overleden”.

Een deels gepantserde railjeep

Een deels gepantserde railjeep

Vanuit Lahat, waar 8 RS na de eerste politionele actie was beland, was de verbinding met Palembang vitaal. Deze liep onder meer via het spoor. Voor het beveiligen van de treinen werden spoorjeeps ingezet, die voor de treinen uit reden om eventuele moeilijkheden zoals sabotage of een hinderlaag te ontdekken en tegen te gaan. Er waren verschillende, opeenvolgende versies: ongepantserde jeeps met spoorwielen, gepantserde exemplaren en ‘compleet’ gepantserde ‘spoorweghuzaren’.

Een gepantserde railjeep, een "spoorhuzaar"

Een gepantserde railjeep, een “spoorhuzaar”

* ondersteuningscompagnie

Meer weten over 8 RS in actie? Ga naar:

De Slag om Palembang

Landmacht te water

Veel waardering voor 3e Eskadron Pantserwagens

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s